ИНФОРМАЦИЯ ЗА 2022г. За обществеността по чл. 19, ал. 3, т. 1 – 12, 14, и 15 от ЗУО

Дата на публикуване: 13.12.2022 11:45
ИНФОРМАЦИЯ ЗА 2022г.
За обществеността по чл. 19, ал. 3, т. 1 – 12, 14, и 15 от ЗУО

Кметът на Община Дупница организира управлението на дейностите по отпадъците, образувани на нейната територия, съобразно изискванията на Закона за управление на отпадъците

Предоставям съответната информация по чл. 19, ал. 3 от ЗУО, както следва:

  1. Задължения по чл.19, ал.3, т.1 – кметът на общината отговаря за осигуряване на съдове за събиране на битовите отпадъци – контейнери, кофи и други;

- за гр. Дупница са осигурени 993 бр. съдове, тип”Бобър”(с вместимост 1,1 куб.м) и 2616 бр. съдове, тип“Мева“(вместимост 0,11 куб.м);

- за останалите населени места – 619 бр., тип „Бобър“ и 1438 бр.,тип „Мева“;

  1. Задължения по чл.19, ал.3, т.2кмета на общината отговаря за събирането на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за оползотворяването и/или обезвреждането им;

- за територията на община Дупница събирането и транспортирането на битовите отпадъци за 2022г. се извършва от фирма ‚Еко Ресурс – Р“ООД, гр. София, съгласно Договор №РД 09-120/28.08.2020г. с предмет: „Събиране и транспортиране на битовите отпадъци от населените места със организирано сметосъбиране в Община Дупница, събиране и транспортиране на ЕГО, строителни отпадъци и растителни отпадъци, почистване на улични кошчета, машинно метене и миене на територии за обществено ползване на територията на Община Дупница“, договора е съсрок 36 месеца, но поради изчерпване стойността на поръчката е направена нова по ЗОП и е сключен Договор №РД 09-192/07.11.2022г. със същия предмет;

- събраните смесени битови отпадъци се транспортират до площадка в гр. София, кв. Филиповци, ул. „Банско шосе“ №13, съгласно сключен Договор № РД09-53/18.05.2020г. между Община Дупница и „Екобулсорт“ЕАД, с предмет: „Предоставяне на услугите по третиране на смесени битови отпадъци на Община Дупница включващо: предварително третиране, транспортиране, предаване за оползотворяване(рециклиране, термично или чрез други методи) и предаване за обезвреждане на отпадъците, генерирани на територията на Община Дупница“, със срок 36 месеца;

  1. Задължения по чл.19, ал.3, т.3 кмета на общината отговаря за почистване на улични платна, площади, алеите, парковете и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване;

- почистването на териториите за общественоползване (площади, алеи, тротоари, паркове, зелени площи и др.) се извършва от работници от Общинско предприятие ”Чистота и поддържане на териториите за обществено ползване”(ОП”ЧПТОП”) .

  1. Задължения по чл.19, ал.3, т.4 кмета на общината отговаря за избора на площадка, изграждане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битовите отпадъци или на други инсталации или съоръжения за оползотворяване и/или обезвреждане на битовите отпадъци

-   Експлоатацията на общинското депо за неопасни битови отпадъци е с преустановена експлоатация,   считано от 01.01.2018г. От 11.01.2018г. Началото на 2021 г. Кмета на Община  Дупница  подписа Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG16M1OP002-2.010-0043   за изпълнение на проект „Рекултивация на общинско депо за неопасни отпадъци, мeстност „Злево“, гр. Дупница“, по процедура  BG16M1OP002-2.010 „Рекултивация на депа за закриване, предмет на процедура по нарушение на правото на ЕС по дело С-145/14“  по  Приоритетна  ос  2  на  Оперативна  програма  "Околна  среда 2014 - 2020 г.", съфинансирана от ЕФРР и КФ на Европейския съюз. Към момента Общината изпълнява проекта за рекултивация във фаза „Техническа рекултивация“;

  1. Задължения по чл.19, ал.3, т.5 кмета на общината отговаря за организирането на събирането, оползотворяването и обезвреждане на строителните отпадъци от ремонтна деност, образувани от домакинствата на територията на съответната община;

- Община Дупница има договор №РД 09-117/12.07.2022г. с „ДИ ВИ БИ“ООД за предаване на  строителни отпадъци и земни маси, генерирани от  територията на общината на площадка находище Габи-2, община Бобошево, област Кюстендил със срок за 12 месеца. Гражданите се насочват при ремонтни дейности за своя сметка да извозват на горецитираната площадка.

  1. Задължения по чл.19, ал.3, т.6 кмета на общината отговаря за разделно събиране на битовите отпадъците на територията на общината най-малко за следните отпадъчни материали: хартия и картон, метали, пласмаси и стъкло;

-   Отпадъците от опаковки събирани в контейнерите за разделно събиране на отпадъци от пластмаса, хартия, метал и стъкло се обработват съгласно сключен договор №РД 09-233/30.03.2018г., с “Екопак България” АД за сътрудничество в областта на разделното събиране на отпадъци от опаковки и от отпадъчните материали: хартия и картон, метали и пластмаси. Системата обхваща гр. Дупница и  шест села от Общината (с. Яхиново, с. Крайници, с. Червен брег, с. Самораново, с. Бистрица, с. Джерман). Срока на договора е за 5 години.

  1. Задължения по чл.19, ал.3, т.7 кмета на общината отговаря за организирането на дейностите по разделно събиране на масово разпространени отпадъци/МРО/

 - Съществува система за разделно събиране, транспортиране, съхраняване и предаване за  предварително третиране с цел последващо оползотворяване и/или обезвреждане на излязло от употреба електрическо и електронно оборудване (ИУЕЕО), образувано на територията на Община Дупница, въз основа на сключен договор №РД 09-120/05.05.2017г., с “ЕЛТЕХРЕСУРС” АД, гр. София. Срока на договора е за 5 години, като същия автоматично е подновен. Събирането на ИУЕЕО от населението се осъществява от местата на образуване – жилищни и административни сгради, и се извършва от мобилна група с подаване на предварителна заявка на телефонен номер 0 800 14 100, обявен на официалния сайт на Общината.

- Община Дупница има сключен договор №РД09-174/06.10.20г. за сътрудничество с “ГУМИРЕК” ЕАД, гр. София – организация по оползотворяване на излезли от употреба гуми (ИУГ). Организацията сключва договори с физически или юридически лица, генериращи ИУГ, разположени на територията на Общината и осигурява транспорт на събрани гуми от определени места. Срок на действие на договора 5 години.

-  Система за разделно събиране, съхраняване и разкомплектоване на излезли от употреба моторни превозни средства (ИУМПС) и по повторна употреба, рециклиране и/или оползотворяване на отпадъци от МПС-та образувани на територията на Община Дупница – сключен договор №VI-16/18.06.2013г. с “БЪЛГАРСКА РЕЦИКЛИРАЩА КОМПАНИЯ” АД, гр. София. Срок на действие на договора е 5 години, като същия се счита за продължен, ако някоя от страните не възрази писмено.

- Община Дупница има договор №РД 09-64/13.04.2022г. с „НУБА РЕЦИКЛИРАНЕ“АД, организация по оползотворяване на негодни за употреба батерии и акумулатори(НУБА), като същия има за цел да организира система за разделно събиране от крайните потребители, временно съхраняване и транспортиране на отпадъци от НУБА, генерирани на територията на общината. Срока на договора е 12 месеца.

  1.  Задължения по чл. 19, ал. 3, т. 8 от ЗУО - изпълнението на решенията по чл. 26, ал. 1 на общото събрание на регионалните сдружения по чл. 24, ал. 1 и съдейства за създаването на центрове за повторна употреба, поправка и подготовка за повторна употреба;

- На 14.06.2011г. е учредено Регионално сдружение за управление на отпадъците “Рила Еко”. В сдружението членуват следните общини: Дупница, Сапарева баня, Бобов дол, Невестино, Трекляно и Кюстендил. Общото събрание на РСУО се свиква, провежда и взема решения съгласно чл. 25 и чл. 26 от ЗУО. Към момента няма взето решение за създаване на центрове за повторна употреба, поправка и подготовка за повторна употреба.

  1. Задължения по чл.19, ал.3, т.9 кмета на общината отговаря за организирането на разделно събиране на опасни битови отпадъци извън обхват на наредбите по чл.13, ал.1 и предаването им за оползотворяване;

-   На територията на общината няма площадки за разделно събиране на опасни битови отпадъци извън обхвата на разпоредбите на чл. 13, ал. 1 и предаването им за оползотворяване и/или обезвреждане с цел опазване живота и здравето на хората и опазване на околната среда от отпадъци.  Кампанийно се организира събиране на опасни битови отпадъци два пъти годишно със съдействието на мобилен пунк на фирма „Балбок инженеринг“АД,  с който общината има сключен договор №РД 09-64/14.04.21г. до изчерпване на сумата на договора, като има допълнително споразумение №РД 09-6/05.01.2022г.

  1. Задължения по чл.19, ал.3, т.10 кмета на общината отговаря за разделното събиране и съхраняване на битовите биоразградими отпадъци, в т.ч. определя местата за разполагане на необходимите елементи на системата за разделно събиране на отпадъците и предаването им за компостиране или анаеробно разграждане;

            - Към момента на територията на Общината няма изградена площадка за разделно събрани биоразградими отпадъци. В процес на изграждане е по проект BG16M1OP002-2.002-0008 "Проектиране и изграждане на инсталация за компостиране и инсталация за предварително третиране на битови отпадъци за общините Дупница, Бобов дол и Сапарева баня" и BG16M1OP002-2.002”Комбинирана процедура за проектиране и изграждане на компостиращи инсталаии и на инсталации за предварително третиране на битови отпадъци” по ОП“Околна среда 2014-2020 г” инсталация за предварително третиране на смесени битови отпадъци и инсталация за компостиране на зелени и/или биоразградими отпадъци.

  1. Задължения по чл.19, ал.3, т.11 кмета на общината отговаря за осигуряване на площадки за безвъзмездно предаване на разделно събрани отпадъци от домакинства, в т.ч. едрогабаритни отпадъци, опасни отпадъци и други във всички населени места с население, по-голямо от 10 000 жители на територията на общината, и при необходимост в други населени места;

- Община Дупница е в процес на отреждане и одобрение на имот с идентификатор 68789.28.401.2, като площадка за третиране на обемни отпадъци от бита по реда на глава седма, раздел III от Закона за устройство на територията(ЗУТ), след Решение№СО-102-ПР/2022г. за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействие на околната среда;                                                                                                                                                                                                          

  1. Задължения по чл.19, ал.3, т.12 кмета на общината отговаря за почистването от отпадъци на общинските пътища в съответствие на чл.12;

- На територията на Община Дупница е забранено нерегламентираното изхвърляне, изгарянето или друга форма на неконтролирано обезвреждане на отпадъци. Извършват се периодични проверки и при наличие на нерегламентирани сметища, същите се почистват своевременно, което се извършва от ОП“ЧПТОП“.

  1. Задължения по чл.19, ал.3, т.14 кмета на общината отговаря за проддържане на регистър на площадките за предаване на отпадъци от пластмаси, стъкло, хартия и картон на територията на съответната община;

- Регистър публикуван на сайта на общината в раздел “Услуги“, подраздел „Екология обявления“;

  1. Задължения по чл.19, ал.3, т.15 кмета на общината отговаря за предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци на неразрешените за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им.

- Почистените нерегламентирани сметища към месец ноември 2022г. – 8 броя

- Съставени актове/глоби от общинска администрация на лица, изхвърлящи отпадъци на неразрешени за това места за 2022г. – 1 бр.