Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на община Дупница
ДОКЛАДНА ЗАПИСКА
от
ПЪРВАН ДАНГОВ КМЕТ НА ОБЩИНА ДУПНИЦА
ОТНОСНО: Приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница /Наредбата/.
УВАЖАЕМИ ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
Настоящото предложение e за приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на община Дупница.
- Причини, които налагат изменението и допълнението на Наредбата:
Настоящата докладна записка представя мотивирано предложение за изменения и допълнения в действащата Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на община Дупница (наричана по-долу „Наредбата“).
Предлаганите промени са необходими за синхронизиране на общинската Наредба с националното законодателство и за осигуряване на плавен преход към новата методология за определяне на такса ,,битови отпадъци“ на територията на Община Дупница.
За своевременното набиране на информация по отношение на облагането на жилищни и нежилищни имоти на физически и юридически лица на територията на община Дупница, с оглед измененията в Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/, относно новите видове основи за определяне на таксата на битови отпадъци, бе изготвена моя докладна записка за
приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница. Същата беше внесена за разглеждане и включена в дневния ред на редовното заседание на Общински съвет Дупница през месец юли, но гласувана и приета от същия едва на 25.09.2025 г.
С настоящия Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на община Дупница се предлага да бъде изменен приетия с Решение на Общински съвет Дупница, по Протокол № 12 от 25.09.2025 г., параграф 81 в Преходни и заключителни разпоредби към Наредбата, тъй като с така регламентирания текст на параграфа - ,,30 септември“, касаещ срока за подаване на приетите като приложение към него декларации, води до
невъзможност за прилагането му.
Настоящият Проект предвижда срокът за подаване на декларациите, касаещи облагането на жилищни и нежилищни имоти на физически и юридически лица на територията на
община Дупница, да бъде максимално удължен и същият да бъде до 30.12.2025 г., считано от деня на приемане на настоящата Наредба.
- Цели, които се поставят с приемането на посочените изменения и допълнения:
С предложения проект на наредба се цели да стане възможно изготвянето на Анализ, въз основа на който да бъде определен и нов начин за изчисляване на размера на таксата за битови отпадъци при прилагане на основите, приети в Закона за местните данъци и такси.
- Финансови средства, необходими за прилагане на изменението в Наредбата.
За прилагане на предвидените изменения и допълнения на Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница не са необходими финансови средства. Въвеждането на промяната няма да изисква допълнителен финансов ресурс, освен административен капацитет за обработка на декларациите.
- Очаквани резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива:
Очакваните резултати са настоящите промени в Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница да регламентират необходимите предпоставки за въвеждане на новите основи за определяне на таксата за
битови отпадъци.
С предложения проект на Наредба не се създава допълнителна административна тежест за задължените лица, тъй като съгласно промените в ЗМДТ обстоятелствата, които имат значение за изчисляване на размера на таксата за битови отпадъци, както и всяка тяхна промяна, ще бъдат установявани служебно или чрез подаване на декларация от задължените лица, по ред, определен в наредба. С приемането на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Дупница ще се постигне уеднаквяване на нормативната уредба, уреждаща тази материя, с нормативните актове от по-висок ранг.
5. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз:
Предлаганият проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница е подзаконов нормативен акт и съответствието му с правото на Европейския съюз е обвързано със синхронизирането на действащото българско законодателство. Проектът не е в противоречие на европейското законодателство и е съобразен с Европейската харта за местно самоуправление и директивите на Европейската общност.
На основание чл. 26, ал. 4 ЗНА във връзка с чл. 77 АПК, заинтересованите лица могат в 30 дневен срок от публикуване на настоящия проект за обществени консултации на интернет страницата на Община Дупница да направят писмени предложения и да изразят становища по проекта.
Предвид гореизложеното и на основание чл.21, ал.1, т.7 и т. 23 и ал.2 от ЗМСМА във връзка с чл.27, ал.4 и ал.5 от ЗМСМА, чл.9 от Закона за местните данъци и такси, чл.79 от АПК, чл. 26 и чл. 28 от ЗНА Общински съвет гр. Дупница взе следното:
ПРОЕКТ!
РЕШЕНИЕ:
- Общински съвет-Дупница приема Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница, както следва:
§.1 Изменя се чл. 18, ал.2, т.1, като текстът ,,от 1 октомври до 31 октомври“ се заменя с ,,до 30 декември“.
§.2 Изменя се §.81 от Преходните и заключителните разпоредби към Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница, приет с Решение № 188 по Протокол №12 от 25.09.2025 г. на Общински съвет Дупница, като текстът ,,до 30 септември“ се заменя с ,,до 30 декември“.
§.3 Изменя се §.84 от Преходните и заключителните разпоредби към Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница, приет с Решение № 188 по Протокол №12 от 25.09.2025 г. на Общински съвет Дупница, като текстът ,,датата на влизане в сила на решението, с което е приета същата“ се заменя с ,,01.01.2026 г., с изключение на §.81, който влиза в сила от датата на приемането му от Общински съвет Дупница. “
§.4 Настоящата Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница влиза в сила от датата на приемането й.
ВНОСИТЕЛ:
ПЪРВАН ДАНГОВ
КМЕТ НА ОБЩИНА ДУПНИЦА