Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на община Дупница

Дата на публикуване: 22.10.2025 15:10

ДОКЛАДНА ЗАПИСКА

от

ПЪРВАН ДАНГОВ КМЕТ НА ОБЩИНА ДУПНИЦА

  ОТНОСНО: Приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница /Наредбата/.  

 

   УВАЖАЕМИ ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,      

 

 Настоящото предложение e за приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на община Дупница.      
           

  1. Причини, които налагат изменението и допълнението на Наредбата:  
     Настоящата докладна записка представя мотивирано предложение за изменения и допълнения в действащата Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на община Дупница (наричана по-долу „Наредбата“).             
    Предлаганите промени са необходими  за синхронизиране на общинската Наредба  с националното законодателство и за осигуряване на плавен преход  към новата методология  за определяне на такса ,,битови отпадъци“ на територията на Община Дупница.       
     За своевременното набиране на информация по отношение на облагането на жилищни и нежилищни имоти на физически и юридически лица на територията на община Дупница, с оглед измененията в Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/, относно новите видове основи за определяне на таксата на битови отпадъци, бе изготвена моя докладна записка за
    приемане на  Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница. Същата беше внесена за разглеждане и включена в дневния ред на редовното заседание на Общински съвет Дупница през месец юли, но гласувана и приета от същия едва на 25.09.2025 г.       
     С настоящия Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на община Дупница се предлага да бъде изменен приетия с Решение  на Общински съвет Дупница, по Протокол № 12 от 25.09.2025 г., параграф 81 в Преходни и заключителни разпоредби към Наредбата, тъй като с така регламентирания текст на параграфа - ,,30 септември“, касаещ срока за подаване на приетите като приложение към него декларации,  води до
    невъзможност за прилагането му.       
     Настоящият   Проект предвижда срокът за подаване на декларациите, касаещи облагането на жилищни и нежилищни имоти на физически и юридически лица на територията на
    община Дупница, да бъде максимално удължен  и същият да бъде до 30.12.2025 г., считано от деня на приемане на  настоящата Наредба.          
               
  2. Цели, които се поставят с приемането на посочените изменения и допълнения:  

       С предложения проект на наредба се цели  да стане възможно изготвянето на Анализ, въз основа на който да бъде определен и нов начин за изчисляване на размера на таксата за битови отпадъци при прилагане на основите, приети в Закона за местните данъци и такси.          

  1. Финансови средства, необходими за прилагане на изменението в Наредбата.
    За прилагане на предвидените изменения и допълнения на Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница не са необходими финансови средства. Въвеждането на промяната няма да изисква допълнителен финансов ресурс, освен административен капацитет за обработка на декларациите.
               
  2. Очаквани резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива:
    Очакваните резултати  са настоящите промени в Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница да  регламентират необходимите предпоставки  за въвеждане  на новите основи за определяне  на таксата за
    битови отпадъци.     

       С предложения проект на Наредба не се създава допълнителна административна тежест за задължените лица, тъй като съгласно промените в ЗМДТ обстоятелствата, които имат значение за изчисляване на размера на таксата за битови отпадъци, както и всяка тяхна промяна, ще бъдат установявани служебно или чрез подаване на декларация от задължените лица, по ред, определен в наредба. С приемането на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Дупница ще се постигне уеднаквяване на нормативната уредба, уреждаща тази материя, с нормативните актове от по-висок ранг.   

    5. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз:

      Предлаганият проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница е  подзаконов нормативен акт и съответствието му с правото на Европейския съюз е обвързано със синхронизирането на действащото българско законодателство. Проектът не е в противоречие на европейското законодателство и е съобразен с Европейската харта за местно самоуправление и директивите на Европейската общност.             
      На основание чл. 26, ал. 4 ЗНА във връзка с чл. 77 АПК, заинтересованите лица могат в 30 дневен срок от публикуване на настоящия проект за обществени консултации на интернет страницата на Община Дупница да направят писмени предложения и да изразят становища по проекта.

     Предвид гореизложеното и на основание  чл.21, ал.1, т.7 и т. 23 и ал.2 от ЗМСМА във връзка с чл.27, ал.4 и ал.5 от ЗМСМА, чл.9 от Закона за местните данъци и такси, чл.79 от АПК, чл. 26 и чл. 28 от ЗНА Общински съвет гр. Дупница взе следното:     

 

   ПРОЕКТ!
                                                           РЕШЕНИЕ:

  1.  Общински съвет-Дупница приема Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница, както следва: 
     §.1 Изменя се  чл. 18, ал.2, т.1, като текстът  ,,от 1 октомври до 31 октомври“  се заменя с ,,до 30 декември“.
     §.2 Изменя се §.81 от Преходните и заключителните разпоредби към Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница, приет с Решение № 188 по Протокол №12 от 25.09.2025 г. на Общински съвет Дупница, като текстът ,,до 30 септември“ се заменя с ,,до 30 декември“.                        
     §.3 Изменя се §.84 от Преходните и заключителните разпоредби към Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница, приет с Решение № 188 по Протокол №12 от 25.09.2025 г. на Общински съвет Дупница,  като текстът ,,датата на влизане в сила на решението, с което е приета същата“ се заменя с ,,01.01.2026 г., с изключение на §.81, който влиза в сила от датата на приемането му от Общински съвет Дупница. “       
    §.4 Настоящата Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница влиза в сила от датата на приемането й.          
               

 


           
ВНОСИТЕЛ:

ПЪРВАН ДАНГОВ
КМЕТ НА ОБЩИНА ДУПНИЦА